søndag 30. november 2008

Strikk av rester


Ja, da er det kanskje på tide at jeg legger inn mitt første innlegg også. Jeg er først og fremst en strikker. Etter at alle prosjektene er ferdig blir jeg sittende med en masse rester. Nå holder jeg på å finne måter å bruke dem på. På Norsk Strikkeforums oppskriftsblogg ligger oppskrifter på flere ting man kan bruke rester til, bl.a denne mobilvesken og bokmerke. Kan jo være en idè til jul??

Bokmerket Blad i boka:
Du trenger: Garn til pinne 2, 5mm, 2 pinner 2,5 mm (større garn og pinner gir større blader)

legg opp 3 masker
Stilk: (I-cord)
strikk 3 r
Istedenfor å snu pinnen: Skyv maskene til enden av pinnen og ta tråden bak de tre maskene
Strikk tilsammen 5 slike pinner

Blad 1
1.p: 1 r, kast, 1 r(dette er midten), kast, 1 r
2.p: Vrang ut pinnen (Alle "vrange" omganger strikkes slik)
Gjenta disse to pinnene, men med 1 rett mer på hver side av midten for hver pinne. Det skal kun være 1 rett på midten.
Når du har tilsammen 11 masker, strikkes slik:
3.p: En løst av, strikk en, ta den løse over, strikk til 2 masker igjen, 2 sm
4.p: Strikk vrang ut pinnen
Gjenta fellingen til du har 3 masker igjen
Ta en løst av, 2 sm

Skyv maskene til enden av pinnen og ta tråden bak de to maskene.
1 r, kast, 1 r
Skyv maskene til enden av pinnen og ta tråden bak de tre maskene.

Blad 2
Strikk pinne 1 til pinne 4. Når du har 3 masker igjen:
Ta en løst av, strikk en, ta den løse over, 1 r.

Fortsett slik til ønsket lenge og fell av alle maskene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar